Quarantaine Guatemala

25 maart 2020 - Río Dulce, Guatemala

Nou, wat een verrassing, alweer een blog, tja, zoveel tijd...

Hier in Guatemala is quarantaine van toepassing. Niemand mag zijn/haar plaats nog verlaten. Sinds een paar dagen mag je vanaf 16 uur tot 4 uur niet meer op straat (of op het water) zijn. Alle openbare transport is on hold gezet. Veel politie op de weg en een poging om hier via prive transport weg te komen is niet gelukt, teveel risico. Ik begrijp het wel, ziekenhuizen heb je hier alleen in de grote steden, dus de overheid doet alles om dit binnen de perken te houden. Er zijn tot op heden 19 gevallen bekend, en dit aantal is stabiel. Dat is een goed teken.

Dus ik zit soort van vast. Had even moeite met de nieuwe opgelegde sancties, was liever in Lanquín gebleven natuurlijk, gezellig met de Franse knapperd in quarantaine dan hier tussen bijna alleen maar Duitsers (wederom goed voor mijn Spaans...) Gelukkig wel op een prachtige plek, Casa Perico, met boot ongeveer 10 minuten van plaats Rio Dulce, in de jungle, aan de rand van het meer/rivier, met nog de mogelijkheid om nog naar Rio Dulce te gaan voor boodschappen of om even weg te zijn uit de omgeving. Ik mag niet klagen (behalve over de muggen en oranje steekvliegen, motherfuckers). Dagelijkse bezigheden: uitslapen, eten, Spaans oefenen, muziek luisteren, lezen, kayaken, zwemmen, relaxen, m’n witte lijf bijkleuren, rum-cola drinken en yoga. Zwaar leven!

F17B13BF-12FF-43A4-B46A-76B120C2A448C8B6F9B6-51A1-48A5-B942-177EC777234C030BA7AF-47AC-4A35-9DE7-2BA6B0BB5F01DEE39FA8-EBF7-43DE-B5F0-04B0877DDB3D

32EDC554-2476-4655-95BA-212E9B25A027

8AF7B648-3F17-4BA5-B0FC-2D9CB3E7C1B4

En ik heb een prachtige kamer (7 euro), deel ik met 3 meiden, die slapen beneden en ik heb de boven etage, helemaal voor mezelf! Beetje ingericht en gezellig gemaakt.

6A7C3CA3-E402-4D63-ADC7-996801852A7F

Vanochtend kreeg ik het bericht dat vandaag doctoren langs zou komen om temperatuur op te meten. Met z’n allen op een rij en bukken maar? Nee, met een soort van pistool werd er gemeten en vragen gesteld hoe lang je al in Guatemala bent en waar precies. En we zijn allemaal gezond! En nu afwachten tot nader bericht. Hopelijk binnen 2 weken goed nieuws. Eindelijk word mijn optimisme gevoed, want oh oh, die Duitsers zijn ook een stel paniekzaaiers, ik mijd ze maar een beetje. Gelukkig is hier ook een leuke griet uit Polen, die net zo nuchter is als ik.

B56AA6D0-FE7C-47C3-B9A0-F283750E73A4

Laatste nieuws; de Franse professor Didier Raoult (ik ben helemaal Frans-fan!!) heeft een oud medicijn uit 1971 (goed bouwjaar) gebruikt om te testen op het Corona virus, Chloroquine, schijnt aan te slaan! Alleen zijn de Nederlandse experts niet zo positief (goh, het zal ook niet).

Maar ik zeg: daar moet op gedronken worden!

Tot zover beste mensen.

Hasta luego, besos!

1. Teun:
    26 maart 2020
    Wat leuk. Een nieuw bericht. Fijne afleiding.

Hier in NL zitten we voornamelijk thuis te werken. Wat best wel ingewikkeld is met 4 kinderen in huis😁 die ook thuisonderwijs moeten krijgen. Ook alle evenementen zijn afgelast tot 1 juni.

Geniet van de mooie omgeving, de rust en de ongedwongenheid. En blijf gezond.
  2. Daphne:
    26 maart 2020
    Gelukkig daar ipv een of grote stinkstad.
    Maak er het beste van (dat lukt zeker zonet lezen) en blijf gezond.
    Knuffel van ons 3
  3. Petra:
    26 maart 2020
    Gelukkig een mooie omgeving maar balen dat alles stil staat verder. En proost dan maar x
  4. Jim:
    2 april 2020
    Maak er het beste van Sas! Maar zo te lezen lukt je dat prima :-)
    Xx Jim