Sleur in Guatemala?

8 juni 2020 - Lanquín, Guatemala

Eindelijk weer een update. Ondertussen ben ik alweer meer dan 2 maanden hier op deze plek. Tijd vliegt. Ben blij dat ik een jaar heb, anders was het wel een hele teleurstelling dat ik na 5 maanden haast nog geen drol gezien heb. Maar moet zeggen dat ik hier veel geleerd heb. De ervaring hoe het is om in het buitenland op 1 plek te wonen bijvoorbeeld. Bevalt prima kan ik zeggen. Ja buitenleven is echt iets voor mij, altijd warm, geen kleding keuze stress (korte broek, hemd en slippers, that’s it). Ik weet ook wat ik NIET wil (dat zijn ook goede leermomenten) Samenwonen...nee, niets voor mij, erg vermoeiend. Was allemaal leuk in het begin maar na 5 weken was ik er al helemaal klaar mee. En dat is vervelend, want voorlopig zit ik hier nog wel vast (waarschijnlijk nog 2 maanden), zeker nu de situatie in Guatemala drastisch achteruit gaat.

Dus tijd om oplossingsgericht te denken. Je bent immers verantwoordelijk voor je eigen geluk. Dus; wat wil ik, waar stoor ik me aan (te veel). Privacy, dat is wat ik nodig heb, en snel graag. Hout gekocht en door locals een platform laten maken.

5BD697CF-E8F8-4223-A7B4-21A94AA09EB3D43C36E6-DC77-4137-AC2D-D91E9D9E38E7A912E9E5-3944-4226-84D5-7FA27B082A25

En zo hee, wat ben ik blij weer, mijn eigen plek! Ik slaap prima in de tent, heerlijk buiten, de nachten zijn lekker koel met 20 graden haha. En wat doe ik dan zoal: in de ochtend zonder wekker wakker worden en genieten van de natuur, een en al groen en meest prachtige vogels om me heen. Dat is even wat anders dan de trams en mensen in Amsterdam...(hmmm is dit een moment dat ik al een beetje weet wat ik wil in de toekomst?) Deze foto is mijn uitzicht, zonsopkomst. Fik de tent uit om 7 uur, iets minder maar huppatee, in de benen.

3A55E411-6E45-4C60-8B18-D1191DCBDE20

Half uur yoga, naar boven voor ontbijt (ik zit 5 minuten downhill van het huis, keuken en douche). Doe wat huishoudelijke dingen, ik maak lekkere cacao thee (overigens ook heerlijk met rum), maak brood,

91819A0A-4CED-4200-8F9B-97C381F2F417

kruiden van het land (of gekocht) moeten gemalen worden

0CA5A713-4501-4084-9C32-41D53F84416F

en er moet beneden water gehaald worden. Regen hebben we ondertussen gehad, maar zit veel troep in dus prima voor afwas, douche en handwas, maar drinkwater halen we uit de beek wat we vervolgens in een ceramiek filter gooien. Prima smaak.

4779ADF3-CF7E-4C9F-A27F-0BA665EC01D9

Verder ben ik weer fanatiek Spaans aan het doen, dat was een beetje in de slop geraakt. In het dorp had ik 2 weken geleden een wederontmoeting met een sympathieke vrouw. Zij heeft een restaurant (of meer “had”  nu het hele toerisme op z’n gat ligt)  waar ik voor het hele virus geneuzel heb gegeten. Zij maakt 2x per week een maaltijd voor me en heb met haar een uur per week Spaanse les, zo kan ik mooi m’n Spaans oefenen. Ze kan redelijk Engels dus dat werkt erg goed. En tegen betaling uiteraard. Een win-win!

Paar weken geleden toen het zo droog was, was de temperatuur rond de 39 graden, 1 dag zelfs nog hoger, boven de 40 graden (zie hier het bewijs - in de schaduw, serieus!) Geen lol, veel zweten en veel niks doen.

D004875E-3B94-40C0-84AF-44B073BE0CD8

We hadden toen geen water in de tank en “douchten” in de beek beneden. Dat is genieten kan ik zeggen!

86E8B843-85BC-48DD-834F-3DB7A0D0D0D9

Nu is het regenseizoen begonnen, ben benieuwd hoe ik dat ga vinden. Alles is klam, veel blubber maar temperaturen zijn beter met ongeveer 30 graden. En je went aan die hitte. Soms na een bui koelt het af en dan zit ik in m’n thermo underwear (klinkt iets sexyer dan ondergoed) en vest aan buiten, met 23 graden. Grappig hè?

De kippen doen het ook erg goed, kuikens zijn ondertussen veranderd in mooie kippen. Thanks Hans & Carin voor al jullie kippenadviezen!

C8AC999E-1B5F-4164-932F-F7F4350119947635D26C-9903-49EC-BEA1-1796F72F3620

Een week na mijn laatste blog zijn er 2 kalkoenen bijgekomen. Eerste instantie leek het me niets maar ben nu helemaal into the kalkoenen (ja, je moet wat!) Bonnie & Jack. Ben in love...

1E29BBCB-1F98-434A-B6E9-A2543FF78157

Ze zijn super tam en volgen ons de hele dag. En als ze ons uit het oog verliezen hoor je ze schreeuwen en dan fluiten en roepen we ze en dan komen ze aangestormd, half rennend, half vliegend en zijn ze helemaal blij. Zitten naast me op de stoel en soms op schoot. Ik heb zowaar moedergevoelens.

AF22040A-BF01-4019-A375-91A4A320A9232EAD088B-94B2-40C0-A554-A9332E5581E52638AF95-2693-45C2-8D0C-E2FC03A6FD2B34D241EB-A85C-48DA-B09B-8B76DA7479F21EAFB94B-1A68-4F38-ACA2-57C41532BCC06A86D3C6-B181-483E-8E2B-0D66BDA7A908B5D09D64-648C-4577-AEAE-6F8D648D281100205426-008C-4B89-BC6C-BE2FE54684B6

Zoals je kan zien maak ik net zoveel foto’s als moeders van hun babies ;-p

De buren vinden het hilarisch volgens mij. We wonen vlak naast 3 gezinnen (totaal 25 man ofzo, niet te tellen, ik zie steeds nieuwe gezichten...of ze lijken teveel op elkaar, kan ook). We zijn mega populair. Elke dag een paar keer Hola Saskia Hola Julien en vooral ik, blond en lang, voel me soms een superster. Met Pasen waren we uitgenodigd voor een ceremonie bij hun thuis (alle kerken zijn dicht door het C virus) Meesten spreken niet eens Spaans maar alleen hun eigen Maya taal - Q’eqchi (je spreekt dat uit als “kektjie). De kinderen wijzen en staren, manieren die wij als kind absoluut niet mogen. Erg leuk om zo midden in een andere cultuur te zitten. Wij krijgen tortilla’s van hun (niet te eten zo droog) en ik maak bananancake voor hun. Nou, dat weten we nu, dat vinden ze zo lekker dat ze elke week een cake vragen. Paar dagen geleden waren we weer uitgenodigd voor lunch, want 1 van de (tig) kinderen was jarig en er was een andere familie over. Wij hadden een grote cake gemaakt en de hele familie stond om de schaal heen om een stuk te bemachtigen. Die andere familie was zo onder de indruk dat ze 2 cakes besteld hebben voordat ze weg gaan, ze willen ervoor betalen. Gat in de markt hier. Als je alleen maar soep, kip en tortilla’s eet is dit wel een feest!

En dan is er nog Luna, de hond, en ja, daar ben ik ook echt helemaal weg van. Ze behoort eigenlijk bij het land van de buren maar ze is enorm avontuurlijk en een allemansvriend, ze is regelmatig bij ons.

5060BE0A-D2DD-4626-A637-0EAF430C5E19F72C71F3-9CC7-4223-B061-D8CB630EFB0C

2BEB4115-8993-43D4-B13E-69D2DE0328C6

Verder weinig avonturen. Ben blij verrast met alle aandacht die ik krijg van het thuisfront. Fijn ook om regelmatig met familie en vrienden te bellen, erg makkelijk via Whatsapp (mits er internet is, want dat is vaak zwaar ruk, kan niet anders zeggen). Dat mis ik wel een beetje, de leuke weekenden met familie en vrienden. Sociale leven is hier gewoon nihil op het moment tevens het ontmoeten van andere reizigers. Gelukkig kan ik mezelf goed entertainen. Geen zorgen, ik ben verder super gezond en hartstikke fit, wat wil je, wonen op een berg, ik maak wat kilometers per week. Wat denk je van de locale families hier in de bergen, bedenk dat alles lopend en tillend naar boven gebracht moet worden. Er zijn geen ezels om spullen naar boven te brengen, en dat willen ze ook niet, want ze willen werken. Geen werk is geen geld. De mensen zijn erg sterk. Zodra kinderen kunnen lopen, kunnen ze ook tillen, zo werkt dat hier. Begint met kleine spullen en hoe groter je wordt, hoe meer je kan sjouwen. Hier een foto van 1 van de werkers die een watertank naar boven tilt. Van de week een groep jongens/mannen die grote grijze steenblokken naar boven aan het tillen waren voor een nieuw huis. Een “rijkere” familie, want de meesten wonen in houten huizen, soms krotten. FBACCF5A-4905-462C-8619-390D06A4E49A

Hier nog wat foto’s. Beetje van hetzelfde maar hopelijk over 2 maanden kan ik mijn reis vervolgen.

41D47245-D7AA-46FF-AE24-F4E60CC61E72949FE555-43A2-44A1-A548-08B5640633BDD12CFB64-4352-4D22-931B-24F9B24C70FB9192D739-D7D2-489E-84C4-A1EC19C2585B

12577B39-663D-4017-BCE8-66356A63F87AAA351509-4511-410F-9CE6-AC31547ABFC3

Tot zover, tot de volgende keer!

1. Daphne:
    8 juni 2020
    Leuk om te lezen, ik spreek je regelmatig, maar het lezen en de foto’s erbij maken het geheel compleet.
    Dikke kus spreek je snel weer
  2. Margie van der Heijden:
    8 juni 2020
    Lieve Saskia, wat fijn om weer van je te lezen. Heb erg moeten lachen om je typische Saskia uitspraken. 🤣😂. Jammer dat je niet verder kan reizen maar ook dit leven is leuk om te ervaren. Dat het samenwonen niet lang heeft geduurd , verbaast ons niet echt veel. 😉 maar toch jammer dat de liefde van korte duur was.
    Als ik dit zo lees zou het me zelfs niets verbazen als je langer dan een jaar in de tropen blijft. Snap ook helemaal wat je bedoelt met het gevoel van altijd korte broek en shirt. Dit houdt zoveel meer in dan de keuze van je kleding. Ook wij zijn dol op zo'n leven. En als we jonger waren, zouden we misschien ook wel naar de tropen verhuizen. Hoop dat je volgende blog niet zo lang op zich laat wachten, want we waren best een beetje ongerust. Maar jij loopt niet zo snel in 7 sloten. Gelukkig. Geniet van dit ontspannen leven. Veel liefs, Jan en Margie 😘😘😘
  3. Petra:
    8 juni 2020
    He lieve schat, leuk verslag ook al spreken we elkaar regelmatig. Zoals Daphne ook al zegt: Met foto's erbij is het nog leuker. Love you X
  4. Lia Hattink:
    8 juni 2020
    Hoi Saskia weer genoten van je verhaal.
    Je komt de tijd wel door.
    Geniet er maar van.
  5. Patrick Bot:
    9 juni 2020
    We hadden je allemaal een ander jaar gewenst met meer reizen en andere plekken om te bewonderen. Maar je vermaak je wel, Top om te lezen. En positief, zoals je bent. Volgende blog iets eerder hoor😊 al is het maar om de foto's. Dikke knuffel en stay safe X
  6. Pa en ma:
    9 juni 2020
    Bedankt voor je fijne reisverslag. We hebben weer moeten lachen om je kalkoenen. We hebben gelukkig vaak contact met de telefoon maar nu kunnen we het nog een keer lezen met je mooie foto's erbij. Geniet lekker verder en we horen wel weer wat van je. Dikke knuffel van ons.
  7. Teun:
    10 juni 2020
    Echt super leuk om de foto’s te kunnen zien en weer een leuk verhaal. Het wachten waard😉. Nu je vast zit en de tijd hebt, leer je jezelf nog beter kennen als ik je verhaal zo lees.
    Ben wel heel benieuwd naar de cacao thee. Is dat een soort (bittere) chocolademelk of meer zoals Peruaanse coca thee?
    Geniet van je reis en hopelijk worden bij jou ook de COVID-maatregelen snel versoepeld.
  8. Clau:
    11 juni 2020
    Hey Sas,
    het verslag is weer helemaal leuk niks saai😊.
    Je ziet er top uit en de beestenboel weet jou zoals verwacht te vinden.

Blijf lekker in de modus waar je nu inzit en het reizen komt wel weer🙏

Spreek je snel weer💋
  9. Mau:
    14 juni 2020
    Hi lieve Saskia, ik heb je verslagen gelezen en fotootjes gezien. Leuk en spannend en i.d.d. overdaad aan beestjes met als hoogte puntje dat kleine puppy ;-) .. Knap van je dat je ook in stilstaan op doortocht de positiviteit in je zelf blijft vinden. Take care .. liefs Mau
  10. Carin:
    20 juni 2020