Ik ga nog niet naar huis, nog lange niet nog lange niet...

9 november 2020 - El Remate, Peten, Guatemala

Wat heb ik toch attente familie en vrienden! Geen zorgen, het gaat goed met me. De orkaan Eta die over Midden-Amerika heeft geraasd, ja, daar heeft Guatemala ook erg veel last van gehad. Wat een regen, iedereen kent ze wel in Nederland, van die hele heftige regenbuien, nou, dat was hier 5 dagen lang, dag en nacht. Niet normaal. Gelukkig zitten wij wat hoger op een berg en behalve wat lekkages, water in de woonkamer en 2 (naar goede kant) omgewaaide bomen hebben wij niets te klagen gehad. In tegenstelling tot de mensen in het dorp, huizen vol met water. In Cobán waar ik hiervoor was, wow, compleet onder water. Hier wat beelden die ik heb ontvangen van het gezin waar ik verbleef. Zij zijn gelukkig ok, maar bizar waar ik gelopen en gegeten heb, zwaar overstroomt.

0CB0D03F-E907-4B87-BA6B-1959DF5D1CD01E070F0C-A1BB-4FAC-A346-AA0C6CDC3227B9CD96E2-B05C-49B6-8FE9-268B4C75427D

Onderstaande goeierd denkt in deze situatie toch aan zijn masker, ja, stel je voor, dat je na deze ramp ook nog Corona krijgt...

9025D00F-5B70-44B0-BFA6-588CD1A1A133

Nu is het weer lekker warm en zonnig met 32 graden. Ik heb het echt koud gehad met 23 graden en had m’n spannende thermo-ondergoed weer uit m’n backpack gevist. In de nacht een deken, laken was ook te koud (18 graden 😝).

Goed, visum verlengen dus. Had al wat info ingewonnen maar niemand weet echt hoe of wat in deze corona situatie. Normaal gesproken moet je 2 dagen het land uit of naar de hoofdstad om bij immigratie kantoor een verlenging stempel te scoren. Optie 1 is lastig omdat niet overal de landgrenzen open zijn. Ook naar Belize is de grens dicht. Ik zou naar Mexico kunnen gaan maar dat is 5 uur met de auto en dan? Je moet een speciaal document hebben waarin je kan aantonen dat je geen corona hebt. En daarvoor moet je betalen. Vervolgens moet je in Mexico wederom een nieuwe test doen, of niet, heb verschillende berichten hierover gelezen. Het ligt ook aan de douanier. Of hij sex heeft gehad de avond ervoor. En optie 2 zie ik ook niet zitten, 11 uur vanaf hier, en dan? Hoe zeker is het dat ik kan verlengen? Op de site van de overheid staan ook documenten waar je niet echt wijzer van wordt en FB groepen speciaal voor expats geeft ook niet altijd heldere informatie. Gedoe. Gelukkig is er ook nog een andere optie; je koopt gewoon een stempel. Kijk, beter! Heb via een stel in El Remate een telefoonnummer gekregen van iemand die bij de grens werkt en een stempel in je paspoort kan zetten. Heb met hem geappt en om de kwestie zo “integer” mogelijk te doen (🤪) komt hij naar El Remate met de stempel (ipv wij naar de grens want niet alle collega’s willen hieraan meewerken...tsss stom). Kosten?.....tromgeroffel....27 euro! Doen! Samen met de Amerikaan Lou en de Poolse gast Adam (die ook hier in Casa Colocha verblijft) een stempel laten zetten in de paspoort. De douanier snel veel geld verdient en iedereen blij. Typisch win-win geval.

Dus kan nu tot half januari in Guatemala blijven. Daarna moet ik wel echt het land uit en ben weer plannen aan het maken. Nicaragua staat boven aan mijn lijst op dit moment. Nino is terug van 4 weken vakantie en zij gaf aan veel vrienden te hebben in Nicaragua, zij wil me introduceren bij hen. Altijd fijn! Ben blij dat ze terug is. Ze heeft een leuke moeder die helaas na 3 dagen alweer terug moest naar huis vanwege werk. Maar ze heeft me ook uitgenodigd om haar op te zoeken als ik richting stad ga.

EA2FDFCE-8CE0-4AB6-9279-E7E4E7A16F32

Dus nu de vraag, wanneer ga ik weer op pad? Dubbel gevoel, fijn dat ik weer kan reizen, maar heb het zo naar m’n zin hier en ben compleet in love met de honden dus wederom een ding om te vertrekken. Beetje een flashback van de kalkoenen maar nu nog moeilijker want honden zijn toch meer mijn beesten. Vooral Karitza, the rescue-dog. Dag 2 heeft ze me nog in m’n donder gebeten maar sinds afwezigheid van haar baas Tania zijn we de beste vrienden. Zelfs Nino zegt dat ze veranderd is, veel aanhankelijker en minder driftig dan ervoor. Ik heb serieus al zitten janken bij het idee dat ik moet vertrekken. Nino, de schat, zei: ga reizen, nu kan het, wie weet komt hier ook die verdomde 2e C-wave, dan kom je gewoon weer deze kant op. Ja, je hebt helemaal gelijk! Plan was om volgende week te vertrekken, maar nu eerst even de overstromingen-situatie aanzien, want Rio Dulce, mijn volgende bestemming (waar ik gestrand ben in maart), de rivier is compleet buiten de oevers getreden en veel hotels langs de rivier staan onder water. Dus ik moet hier nog even blijven, en dat vind ik helemaal niet erg!!

BA20903A-385D-4A7B-BB2B-87B981FB6CE06FF8E1D8-96EF-4ACE-B127-C610B904C92F 3B7C8D78-C820-49A5-959F-53777E0588DBDE8A221B-E382-4EE5-8912-5B3613BEBE6D4B2CBDA3-2B9A-4ED9-8A16-D1201C285A53BC687EF0-B7A9-4FED-A9B3-BED6A1FFEE2F

6F775228-836F-4C39-B9A1-C40E8454CA08

Mi amor en beste vriendin Karitza

1EEF2628-03CF-44A7-B492-6A8839D357F5C09ECE43-7444-4968-8E89-38E6643971B6

Karitza en Pepper

0D5E347C-17A7-47E4-88B2-5DA8238CE023

Bolle billenbuik Nycta (de liefste van het stel, de eeuwige puppy)

07FF2218-2AC5-4CFA-8798-E83A526AD5A5

Ok ik denk dat dit wel genoeg hondenfoto’s zijn.

De bedoeling van mijn sabbatical dit jaar was onder andere te ontdekken wat ik nu precies wil. Die midlifecrisis (🙄) is niet voor niets, een teken om je leven eens onder de loep te nemen. En zo opeens zie ik daar soort van het licht na 10 maanden. Ik word gelukkig van zon, warmte, buitenleven, natuur, reizen, mensen ontmoeten, vrijheid, honden en ook lekker “thuis” zijn. Een bed en keuken. Alles bij elkaar opgeteld weet ik wat mijn nieuwe doel wordt. Door de bevestiging van mijn huurders kan ik in ieder geval tot eind februari wegblijven. Dat is heul fijn, groot deel van de winter skip ik mooi. Ik hoop het te kunnen rekken naar april. Dan kom ik naar huis. Ik zal diverse zaken moeten regelen en dan wil ik voor 2 jaar mijn appartement verhuren en naar Zuid Amerika. Daar wil ik een camper (liefst 4x4, zie hieronder) kopen en mijn leven verrijken met een hond. Lekker met m’n huis en hond het continent verkennen. Ben begonnen met onderzoek en heb al wat contacten voor nadere info. Ik hoop dat het gaat lukken.

Dit lijkt me wel wat:

91D8794A-75D0-4605-BCDA-4D77A6744EAE

5B54254F-CE78-4D90-ADF0-DBA7C1F852F9

Mannen kopen een motor/sportwagen en nemen een jonge vrouw, ik ga voor een camper en een jonge hond (jonge man erbij mag ook, zie hierboven 😋, voor 7 weken, niet langer).

CD096C99-9236-4EEE-AFC2-5F4B7946D1D6

Gran abrazo X

1. Margie van der Heijden:
    9 november 2020
    Geweldig. Wist wel dat je verliefd zou worden op Zuid-Amerika. Nicaragua is echt schitterend. Wij hopen er ook snel weer naar terug te gaan. Hier is de corona weer iets minder aan het worden nadat we een tijdje strengere maatregelen hebben gehad. Hoop dat het in Zuid-Amerika ook snel onder controle is. Lijkt me super om met een grote 4x4 rond te trekken. Maar eerst even alles goed regelen. Kom je nog wel even langs voordat je weer voor 2 jaar weggaat? Veel plezier en we wachten je volgende berichten met spanning af. Knuffel. Margie en Jan.
  2. Reineke:
    9 november 2020
    Wow wat een avontuurlijke plannen...misschien kom ik je op je volgende trip wel opzoeken!
    Pas goed op jezelf en ik hoop dat je op termijn verder kan reizen.
  3. Daphne:
    9 november 2020
    Fijn dat je kan blijven en nu kan gaan rondreizen. Hopelijk geen 2 de golf.
    Enjoy!
  4. Petra:
    10 november 2020
    Wat een schatjes....die honden ( incl jonge hond :) ) Lekker genieten van je leven, verder rondreizen en heel veel nieuwe herinneringen maken X
  5. Clau:
    10 november 2020
    Blijf jij voorlopig maar lekker daar, daar zijn doet je goed en de plannen liggen alweer klaar. Fijn dat de huurders in ieder geval ietwat verlengen vanaf dan zie je het wel weer! Geniet lekker verder dikke kus van ons
  6. Carin:
    Wat een lieve honden!
    Fijn dat je nu duidelijk hebt wat je wilt, lekker rondreizen in een camper met een leuke hond. Heerlijk genieten!
  7. Teun:
    10 november 2020
    Hé wat leuk, weer een nieuw verhaal. Ik had niks mee gekregen van de orkaan door het eeuwige nieuws over Corona en de verkiezingen in Amerika. Goed om te horen dat je er niet veel last van hebt gehad, je het zo naar je zin hebt en langer kan blijven.
    Het is daar nu zeker lekkerder dan hier met alle coronamaatregelen en herfstweer (echt koud is het hier niet, maar als 18 graden nu al koud voor je is, is het hier ijskoud😜).
    Ben benieuwd waar je volgende maand bent. Groet Teun
  8. Ana:
    14 november 2020
    Hi Saskia,
    Leuk om weer een stuk van je verhaal mee te krijgen. Ik had ook helemaal niks mee gekregen van de storm. Ik kijk al jaren geen nieuws meer, dus alleen Trump en Corona zijn binnen gesijpeld. Ben blij dat het bij jullie in Remate mee viel. Heel sneu voor de mensen bij wie wel alles onderstroomd was natuurlijk. Wat fijn dat je vervolgplan langzamerhand vorm begint te krijgen en wát voor een plan: fantastisch! Alles: de 4-wiel, Zuid-Amerika, de hond (en tijdelijk jong ventje ;-). Super dat je visum nog even verlengd is. Over Zuid- en Midden-Amerika: ik heb Peru, Mexico, Brazilie en Cuba gezien en waren allemaal anders en allemaal fantastisch, dus het is sowieso een fantastisch plan. Dikke kus en geniet! X