Adiós departamento Alta Verapaz, hola departamento Petén

5 augustus 2020 - El Remate, Guatemala

Op het moment ben ik zo enorm super Zen dat ik waarschijnlijk nog meer allergisch ben voor zeurende, negatieve mensen dan ik al was. Ik kan niet met die Zwitserse vrouw opschieten. Elke dag krijg ik wel iets te horen wat ik niet goed doe. Zoveel regels. Opmerkingen over een druppel water op het houten aanrechtblad, schoenen moeten in de schuur, waterkoker moet rechts op het aanrecht staan, geen handwas op je kamer ophangen, plastic zakken opruimen, tomaten niet zo bewaren maar zo, wc mag alleen doorgetrokken worden als je gekakt hebt, pis met afwaswater doorspoelen (dat stinkt uiteindelijk nog meer dan mijn drol kan ik je vertellen) pffff en so on...Get a life woman! Moet heul snel wegwezen hier! Terug naar familie Adriana. Zo! Voel gelijk een dosis positiviteit! Maar ja, wel weer een soort van terug naar af. Hoe nu verder? Ik merk dat ik nu echt klaar ben voor een compleet nieuwe omgeving en heb besloten om richting Flores te gaan. Eerst maar op zoek naar accommodatie. En hee, ik geloof in karma en het lot, een tip om eens op Airbnb te kijken heeft geholpen. Een fantastisch huis in El Remate, in de provincie Petén, in het noorden van Guatemala. Tussen Flores en Tikal (Maya tempel gebied). Op basis van de foto’s wist ik dat dat mijn plek moest zijn. Contact opgenomen en ja, ik kan een kamer huren voor een maand, per direct beschikbaar. Alleen met al die ingewikkelde Corona restricties is het lastig om daar te komen, aangezien openbaar vervoer nog steeds on hold is en het huis in een andere provincie bevindt. Maar met behulp van Adriana is het gelukt om transport te regelen. Na 1.5 week eindelijk verder! Dag familie!

44F6E1FA-CE7B-43A6-A0F9-6B42EB7D372FKijk mam, ik puzzel 🤩

89F28B8E-1832-4FAD-AAE0-DF39C60ABC3F

BB65916D-5089-4FA0-9A1F-E6351F50E419Mijn creatieve afscheid-bedankbrief aan de familie

Uiteindelijk aangekomen in El Remate. Ja! Dit is echt mijn plek. Huis is van 2 vriendinnen, Nino en Tania. Tania zit op dit moment voor werk in Guatemala City dus ik zit hier alleen met Nino. Super relaxte griet. En ze hebben 3 honden, hoe leuk! Een kapotte fiets die hier staat heb ik laten repareren en ben lekker op de fiets de omgeving aan het verkennen. Fijn weer om na 7 maanden te fietsen, dat miste ik al. Wel weer enorm zweten want het is hier weer fijn korte broeken temperatuur (30+). Het wachten is op de opening van parken, volgens locals gaat dat niet lang meer duren en ik kijk daar erg naar uit, toeristen zijn in geen velden of wegen te bekennen dus wie weet heb ik het park voor mezelf!

1977AC5A-7B03-439F-8168-BD1C13EC466B Lake Petén Itzá

552F4A95-EAA6-45F3-90C4-1D0022CF609F

1D8C2F17-958E-41C6-94CD-0C0EA660FCD82C68AE26-B3C9-42F4-BF69-49002EF14602E386818E-BDFA-4B9C-8ECF-418E82553D86DB3EEE61-AA4A-42C9-B3EF-0BE9BCBC4BC69990ABB0-0520-42F0-9DBE-24A295CAB760

Gister een dag Flores gedaan, 30 km van El Remate. Een eiland aan de andere kant in Lake Petén Itzá. Gezellig op stap met een gast die in toerisme werkt(e) die ik via via had leren kennen. Boottocht gemaakt, gezwommen, weer eens uit eten geweest. Restaurants mogen weer open, mits afstand tussen de tafels, positieve veranderingen. Was een heerlijke dag!

DCBEAB34-FC0F-42B2-BD6C-84A9B85E399E020E1622-8114-4D6B-8636-742CD44A66C4

Na 7 maanden heb ik het nog steeds naar mijn zin. Ik moet er niet aan denken om weer te gaan werken. Daar heb ik overigens ook helemaal geen tijd voor. Want ik ben hartstikke druk met yoga, sporten, eten, slapen, verblijf in de hangmat, lezen, mezelf ukulele aanleren en un poco de pollas españoles (een beetje Spaans lullen). Grappig om te benoemen is dat in het Spaans een kip = pollo en een pik = polla. Een leuke palindroom. Echt iets voor mij om in een winkel te vragen om “un polla frito” (een gefrituurde pik 🤣). In het Spaans zijn alle zelfstandige naamwoorden mannelijk of vrouwelijk (hou op, schei uit). En wat nog grappiger is is dat een pik dus vrouwelijk is: una polla 😬. Hmmm, interesante...ik ga gelijk eens opzoeken hoe dat zit met het vrouwelijke geslachtsdeel....resultaat is wederom verrassend, un cońo, mannelijk dus). Snappen jullie waarom ik nog geen vloeiend Spaans spreek?

C99CB9D3-775E-4699-A644-6ED132837DDCE592367C-1D3A-4939-B389-24D4CF59D1375FDC9FD4-F35F-4331-A786-B0B5D5927A12 Pepper

EE9332A5-A5D9-493E-A2EA-01E7C4E445BB

Mocht je graag op te hoogte willen blijven van mijn avonturen (voor zover je dit een avontuur kan noemen, behalve verhuizen maak ik niet zoveel mee...) dan kan je in de zijbalk in de mailinglijst je email invullen, dan krijg je een bericht zodra ik een nieuwe blog publiceer. 1DF71F4A-0F9C-496D-BC87-A1EE80224793

Tot zover, saludos de feliz Saskia

1. Clau:
    5 augustus 2020
    Hey Sas, weer genoten van je blog en foto's. Heerlijk dat we een zo een beetje kunnen meegenieten. Fijn ook dat je weer helemaal op een mooie relaxte plek zit vol positiviteit.

Spreek je snel weer🙏💋
  2. Margie van der Heijden:
    6 augustus 2020
    Hallo Sas. Wat geweldig dat je een andere plek hebt gevonden. Ziet er super uit. En eindelijk weer genieten van het goede leven. Ja de Spaans taal heeft zo zijn eigenaardigheden tijd leuk om dat te onderzoeken. En dan heb je ook nog Spaanse woorden die in Zuid Amerika weer wat anders betekenen. Sterkte hiermee. Geniet lekker en blijf gezond. Hou ons op de hoogte. Knuffel. (Op afstand natuurlijk). XXX
    Jan en Margie.
  3. Ana:
    21 oktober 2020
    Ben aan al verhalen aan het teruglezen. Fantastisch! Ik heb me meteen aangemeld, zodat ik een mailtje krijg als je weer een nieuw verhaal schrijft.
    Leuk om te lezen wat je meemaakt, de leuke en de minder fijne dingen. En als iets minder is, zoals die Zwitserse, stap je er gewoon uit. Super om (weer) te zien dat er overal fijne mensen zijn en dat je het overal goed kunt hebben. Wat een mooie natuurfoto,s ook.
    Ben benieuwd naar je volgende verhaal. Heeel veel liefs! X Ana